مداد کم رنگ

مطالبی درباره سبک زندگی ، خواص میوه ها ، آشپزی ، گیاهان دارویی

نقش تغذیه در سلامتی و رشد بدن

  • ۱۷۳
نقش تغذیه در سلامتی و رشد بدن

داشتن تغذیه سالم با سلامت بدن رابطه مستقیمی دارد زیرا پیروی از یک رژیم غذایی سالم باعث تامین ویتامین ها، پروتئین ها و مواد معدنی بدن شده و نقش بسزایی در سلامت سلول های بدن ایفا می کند. یک رژیم غذایی سالم باید حاوی تمام مواد غذایی باشد که بتواند کلیه نیازهای فرد را به مواد مغذی برطرف نماید.

 

 رژیم غذایی سالم شامل تمامی مواد مغذی می باشد مثلاً مصرف سبزیجاتی مانند لوبیا سبز کلم هویج و گوجه فرنگی به دلیل اینکه سرشار از انواع ویتامین ها پتاسیم و فیبر می باشند نقش بسزایی در سلامت بدن ایفا می‌کنند. همچنین گوشت های سالم مانند گوشت قرمز ،مرغ و ماهی سرشار از روی، منیزیم و پروتئین می باشد و استفاده از آنها باعث تامین انرژی بدن میگردد. 

در کنار پیروی از یک رژیم غذایی سالم باید توجه داشته باشید تا حد امکان از مصرف چربی ها و غذاهای فرآوری شده و قندهای ساده خودداری نمایید. 

 

فواید پیروی از رژیم غذایی سالم 

 

افزایش طول عمر 

پیروی از یک رژیم غذایی سالم به گونه ای که در آنها چربی و مواد مضر کمتر وجود داشته باشد باعث سلامتی بدن شده و از پیری زودرس جلوگیری می نماید. نکته توجه داشته باشید که مصرف رژیم غذایی سالم باعث جلوگیری از مبتلا شدن به چربی خون میشود و در نتیجه به افزایش طول عمر کمک می نماید. 

 

افزایش رشد 

انسانها برای رشد پیدا کردن نیاز به انرژی بدن دارند و این انرژی در زمان نوجوانی بیشتر مورد نیاز می باشد بنابراین مصرف مواد غذایی که سرشار از انرژی و پروتئین می باشد در سنین مدرسه بسیار حائز اهمیت می باشد زیرا باعث بلند شدن قد، بزرگ شدن دور سر و کشیده شدن استخوان ها و به طور کلی رشد فیزیکی می شود.

 

بهبود عملکرد مغز  

استفاده از یک رژیم غذایی سالم باعث افزایش جریان خون در بدن شده و همین امر منجر به سالم بودن سلول های مغزی می گردد. مصرف مواد غذایی سالم باعث می شود که انرژی مغز تامین شود و همین امر به سلامتی بدن کمک میکند. 

 

بهبود خلق و خو 

امروزه بسیاری از مشکلات مربوط به اعصاب و روان که برای افراد به وجود می‌آید به دلیل اعمال برخی از تغییرات در رژیم غذایی در طی ۵۰ سال گذشته می باشد زیرا امروزه بسیاری از مردم به سمت مصرف غذاهای حاوی قند و چربی روی آورده‌اند. پیروی از یک رژیم غذایی سالم باعث تعادل روانی شده بعد از مبتلا شدن به بسیاری از بیماری‌ها مانند افسردگی و مشکلات حافظه جلوگیری می نماید.

 

استحکام استخوان ها 

در مصرف مواد غذایی باید به این نکته توجه داشته باشید که تمامی مواد غذایی که حاوی مواد مغذی می باشد و مصرف کنید مثلا مصرف رژیم غذایی که سرشار از کلسیم باشد باعث تقویت استخوانها و همچنین دندان‌ها می‌گردد. مصرف این نوع مواد غذایی از مبتلا شدن به پوکی استخوان نیز جلوگیری می نماید.

 

نکات لازم برای داشتن رژیم غذایی سالم 

 

* روزانه به میزان کافی آب بنوشید زیرا آب باعث دفع مواد زائد از بدن میشود.

* از زیاده روی در مصرف غذاهای چرب و مواد غذایی حاوی قند خودداری کنید.

* از مصرف نوشیدنی هایی که دارای مواد اسانس دار و مصنوعی می باشند مانند نوشابه های شیرین پرهیز کنید.

* در رژیم غذایی خود حتماً سبزیجات و حبوبات را بگنجانید.

 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مطالب پیشنهادی اول

خوراکی برای کاهش فشار خون

خوراکی برای کاهش فشار خون

عواملی مانند سن بالا، سابقه خانوادگی، نژاد، جنسیت و …. باعث افزایش فشار خون می شود. فشار خون بالا باعث بیماری های قلبی، سکته های مغزی، بیماری های کلیوی و …. می گردد که بسیار خطرناک می باشد.

مطالب پیشنهادی دوم