مداد کم رنگ

مطالبی درباره سبک زندگی ، خواص میوه ها ، آشپزی ، گیاهان دارویی

تغذیه در دوران بارداری

  • ۴۸۲
تغذیه در دوران بارداری

بارداری یکی از دوران بسیار حساس برای بانوان محسوب می‌شود که معمولاً به مدت ۹ ماه طول می کشد و با به دنیا آمدن نوزاد به پایان میرسد. بهترین سن برای باردار شدن بین بیست و پنج سالگی تا ۳۵ سالگی میباشد و بعد از سن ۳۵ سالگی معمولاً تخمکها دچار اختلالاتی می‌شوند که ممکن است مانع از فرزند آوری شود.

 

بارداری به طور معمول در اثر لقاح اسپرم و تخمک صورت می‌گیرد به این صورت که اسپرم ها از دهانه رحم زن به سمت لوله های فالوپ حرکت کرده و به تخمک می رسند سپس یکی از اسپرم ها وارد تخمک شده و آن را بارور می نماید. مصرف مواد غذایی در دوران بارداری دارای حساسیت خاصی می باشد زیرا در طول بارداری زنان باردار باید مراقب کالری مصرفی خود باشند و سبک زندگی سالمی را انتخاب نمایند.

 

علائم بارداری 

 

معمولاً شروع بارداری با علائمی مانند بدخلقی، لکه بینی، حالت تهوع، عقب افتادن پریود، سردرد، تکرر ادرار ،یبوست، ویار، نفخ و ورم اندام ها همراه می باشد. 

 

مواد غذایی مضر در بارداری 

 

موز 

مصرف موز در دوران بارداری برای افرادی که به دیابت یا آلرژی مبتلا می باشند مضر می باشد زیرا ترکیبی به نام کیتینازو در موز وجود دارد که باعث ایجاد حساسیت در افراد می گردد. همچنین مصرف موز باعث افزایش دمای بدن شده و ممکن است مشکلاتی را برای جنین ایجاد نماید.

خرما 

خرما یکی از میوه هایی می باشد که دارای طبع بسیار گرم است و مصرف آن در دوران بارداری ممکن است باعث بالا رفتن دمای بدن و انقباضات رحم شود. بنابراین زیاده روی در مصرف خرما می تواند باعث بروز مشکلات در دوران بارداری شود. 

 

 
شیر پاستوریزه نشده 

مصرف شیر پاستوریزه نشده خطر لیستریوزو کامپیلوباکتر را در بدن افزایش می دهد و استفاده از آن در بارداری به هیچ وجه توصیه نمی گردد بنابراین بهتر است که از شیرهای پاستوریزه شده استفاده کنید و در صورتی که از شیرهای پاستوریزه نشده استفاده می کنید حتماً قبل از استفاده آنها را بجوشانید.

قهوه 

نوشیدن نوشیدنی هایی که حاوی مقدار زیادی کافئین می‌باشد در طول دوران بارداری برای زنان باردار مضر است . زیاده روی در مصرف قهوه باعث وزن پایین جنین و حتی در بعضی از موارد سقط جنین میشود.  

 

 
سویا 

سویا دارای ترکیباتی به نام فیتو استروژن می باشد که زیاده روی در مصرف آن باعث ایجاد عوارض نامطلوب بر روی جنین میشود.  

 

 

مواد غذایی مفید در دوران بارداری 

 

حبوبات 

حبوبات که شامل عدس لوبیا نخود و بادام زمینی میشود سرشار از آهن و فولاد کلسیم سیب و پروتئین می باشد و مصرف آن ها باعث تامین انرژی زنان باردار در طول دوران بارداری میشود. مصرف این حبوبات باعث سلامت جنین و مادر میشود و از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و عفونت‌ها در طول بارداری جلوگیری می نماید.

 

تخم مرغ 

تخم مرغ سرشار از کولین ویتامین ها و مواد معدنی می باشد و مصرف آن برای رشد مغز جنین بسیار توصیه می گردد. عدم مصرف تخم مرغ در طول دوران بارداری منجر به نواقص لوله عصبی و کاهش عملکرد مغزی جنین می شود. 

 

 

آوواکادو  

آواکادو میوه ای می باشد که سرشار از ویتامین b ، ویتامین k ، مس و اسیدهای چرب اشباع شده می باشد و مصرف آن در طول دوران بارداری بسیار مفید است. استفاده از آووکادو باعث شکل گیری بافت های جنین شده و در جلوگیری از نواقص لوله عصبی بسیار تاثیرگذار میباشد.

 

بلغور جو دوسر 

بلغور جوی دوسر سرشار از کربوهیدرات می باشد و مصرف آن باعث کاهش کلسترول شده و به تامین انرژی بدن کمک می نماید زیرا به عنوان یک ماده انرژی‌زا شناخته می‌شود. برای مصرف در دوران بارداری بهتر است که از بلغور های ساده استفاده نمایید.  

 

 
پرتغال 

پرتغال میوه ای می باشد که سرشار از فیبر و ویتامین c است و مصرف آن باعث تامین آب بدن میشود . در صورتی که آب کمی به بدن زن باردار برسد باعث ایجاد احساس خستگی در او میشود بنابراین مصرف پرتقال با تامین آب بدن از احساس خستگی جلوگیری می‌نماید.

 

ماست 

ماست یکی از محصولات لبنی می باشد که کلسیم بسیار زیادی دارد و چون در آنها باکتری های پروبیوتیک وجود دارد باعث سلامت دستگاه گوارش شده و حتی می‌تواند بسیاری از ویارهای دوران حاملگی را برطرف نماید.  

 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مطالب پیشنهادی اول

خوراکی برای کاهش فشار خون

خوراکی برای کاهش فشار خون

عواملی مانند سن بالا، سابقه خانوادگی، نژاد، جنسیت و …. باعث افزایش فشار خون می شود. فشار خون بالا باعث بیماری های قلبی، سکته های مغزی، بیماری های کلیوی و …. می گردد که بسیار خطرناک می باشد.

مطالب پیشنهادی دوم