مداد کم رنگ

مطالبی درباره سبک زندگی ، خواص میوه ها ، آشپزی ، گیاهان دارویی

نقش ورزش کردن در سلامتی

  • ۱۹۱
نقش ورزش کردن در سلامتی

 

ورزش کردن باعث افزایش جریان خون در بدن شده و نقش بسیار مهمی در سلامتی انسان دارد. انجام ورزش میتواند باعث پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها و عوارض آن گردد . 

یکی از بهترین ورزش ها در خصوص سلامتی پیاده روی می باشد که به عنوان یک روش مناسب برای بهتر کردن وضعیت روحی و روانی معرفی می شود. 

انجام ورزش می تواند باعث تقویت عضلات قلب و ریه و در نتیجه سلامتی بدن گردد.  

همچنین از دیگر فواید ورزش کردن می‌توان به کنترل دیابت ،کاهش وزن ،کاهش خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی ،کاهش التهاب های روده ای ،تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان بی خوابی اشاره کرد. 

ورزش کردن علاوه بر تناسب اندام باعث بهبود وضعیت سلامتی بدن می گردد.انجام فعالیت های ورزشی باعث استحکام استخوان‌ها شده و از پوکی استخوان جلوگیری می نماید. 

علاوه بر آن ورزش کردن می تواند باعث افزایش گردش خون در بدن شده و به تقویت عضلات بدن کمک می نماید. 

بهترین زمان انجام دادن ورزش صبح زود می باشد. ورزش کردن حالات فرد را از نظر روحی و روانی بهبود می بخشد. 

هر فرد باید متناسب با شرایط بدنی خود بهترین ورزش را به منظور رسیدن به سلامتی انجام دهد د مثلاً برای بعضی از افراد ورزش های کششی مناسب می باشد و برای بعضی از افراد ورزش های استقامتی.

فواید انجام ورزش و نقش آن بر روی سلامتی انسان  

 

پیشگیری از سرطان 

انجام فعالیت های ورزشی به عنوان قاتل سلول‌های سرطانی شناخته می‌شود. معمولاً در بیماران سرطانی به دلیل اینکه سیستم ایمنی آنها ضعیف شده است سلول های سرطانی با سرعت بیشتری رشد می کنند اما ورزش کردن می تواند جلوی پیشرفت سرطان در بدن را بگیرد. 

 

پیشگیری و درمان دیابت 

ورزش کردن و انجام حرکات ورزشی که باعث افزایش تولید انسولین در بدن شده و مانع از ابتلا شدن به دیابت های غیر ارثی می شود. 

هنگامی که میزان انسولین در بدن زیاد شود می تواند باعث کنترل فشار و کلسترول خون شود.

 

درمانی بی خوابی 

ورزش کردن یکی از روش هایی می باشد که در درمان بیخوابی بسیار موثر است اما باید به این نکته توجه داشته باشید که برای تاثیر ورزش در درمان مشکلات کم خوابی و بی خوابی باید صبور باشید. 

 

 

افزایش طول عمر 

ورزش کردن باعث میشود که بدنی سالم و شاداب داشته باشید و همین امر کمک به افزایش طول عمر می نماید.

طی تحقیقات انجام شده کسانی که بیشتر ورزش می کنند حدود ۴ سال نسبت به دیگران بیشتر عمر می‌کنند.

 

درمان آرتروز  

آرتروز بیماری می‌باشد که معمولا به دلایل مختلفی مانند اضافه وزن، کلسترول خون بالا، تراکم استخوانی و فشار خون بالا ایجاد می گردد. 

انجام ورزش باعث تحرک و موثر غضروفها شده و در نتیجه به درمان آرتروز کمک می نماید.

از دیگر فواید انجام ورزش برای درمان آرتروز می توان به افزایش قدرت عضلات اطراف مفصل اشاره کرد که این کار منجر به حمایت از مفصل آسیب دیده می‌شود.

 

استحکام استخوان ها 

بسیاری از ورزش ها می تواند باعث استحکام استخوان ها شود و زمینه مبتلا شدن به پوکی استخوان را کاهش دهد . 

هنگامی که یک فرد ورزش می کند معمولاً کلسیم کمتری از بدن دفع می گردد و همین امر به استحکام استخوان ها کمک می کند. 

یکی از بهترین ورزش ها در این زمینه ورزش وزنه برداری می باشد

 

 

 

درمان فشار خون بالا 

ورزش کردن باعث کنترل فشار خون در بدن می شود زیرا فردی که ورزش میکند عروق خونی در بدن او انبساط پیدا می‌کند و با افزایش جریان خون در بدن فشار خون کاهش پیدا می‌کند .از جمله بهترین ورزش ها برای درمان فشار خون بالا پیاده روی و کوهنوردی می باشد. 

 

پیشگیری از ابتلا به بیماریهای قلبی  

طبق تحقیقات انجام شده انجام ورزش نقش بسزایی در پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری های قلبی ایفا می‌کند و حتی کسانی که به سکته قلبی دچار شده‌اند انجام ورزش می تواند به آنها کمک کننده باشد.

 

تقویت حافظه 

ورزش کردن نقش بسیار مهمی در افزایش و تقویت حافظه دارد و به پویایی ذهن کمک می نماید. 

در اثر ورزش کردن قسمتی از مغز به نام هیپوکامپوس که نقش بسزایی در تقویت حافظه دارد بزرگتر می گردد و مانع مبتلا شدن به بیماری های زوال عقل و آلزایمر می شود. 

 از بهترین ورزش ها برای جلوگیری از آلزایمر ورزشهایی مانند شنا و دو می باشند.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن 

ورزش کردن باعث می گردد که باکتری های مضر از بدن دفع گردد و همچنین هورمون های استرس زا کمتر ترشح شود و در نتیجه منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. 

هنگامی که سیستم ایمنی بدن تقویت گردد خطر مبتلا شدن به انواع بیماری ها کاهش پیدا میکند.

 

 

 

 

 

 

 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مطالب پیشنهادی اول

خوراکی برای کاهش فشار خون

خوراکی برای کاهش فشار خون

عواملی مانند سن بالا، سابقه خانوادگی، نژاد، جنسیت و …. باعث افزایش فشار خون می شود. فشار خون بالا باعث بیماری های قلبی، سکته های مغزی، بیماری های کلیوی و …. می گردد که بسیار خطرناک می باشد.

مطالب پیشنهادی دوم