مداد کم رنگ

مطالبی درباره سبک زندگی ، خواص میوه ها ، آشپزی ، گیاهان دارویی

فواید مصرف زعفران

  • ۵۰۹
فواید مصرف زعفران

زعفران گیاهی خوش عطر می باشد که در آن ترکیبات ارزشمندی مانند سافرانال ،کارتنوئید ها و کروسین وجود دارد. زعفران در سراسر دنیا طرفداران مخصوص به خود را دارد و جزء گران ترین محصولات کشاورزی می باشد.

زعفران گیاه بومی کشور یونان می باشد و نسبت به آب و هوای گرم بسیار مقاوم است. زعفران دارای طبع گرم می باشد و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از آن استفاده می گردد. 

گیاه زعفران دارای سه قسمت می‌باشد که قسمت مورد استفاده آن کلاله قرمز رنگ گل آن می‌باشد.

کشور ایران یکی از بزرگترین تولید کننده های زعفران دنیا محسوب می‌شود به گونه‌ای که بیش از ۹۰ درصد از زعفران کل جهان را ایران تولید می نماید. 

در کشور ایران تولید زعفران در شهرهایی مانند خراسان رضوی، گناباد، تربت جام، قوچان، قائنات، کاشمر ، سبزوار، نیشابور، بیرجند، فردوس و تربت حیدریه انجام می گیرد. 

کشور چین به عنوان بزرگترین وارد کننده زعفران در کل دنیا محسوب می گردد.

 

فواید مصرف زعفران 

سلامت پوست

مصرف زعفران به دلیل این که سرشار از ویتامین ب ۱۲ می باشد به سلامت پوست بسیار کمک می نماید و باعث درخشندگی پوست میشود. مصرف دمنوش زعفران باعث درمان خشکی پوست شده و از بین بردن جای زخم و لکه های تیره پوست کمک می نماید. 

تقویت مغز 

یکی از مهم‌ترین تهدیداتی که برای مغز وجود دارد و می‌تواند منجر به بیماری های مغزی مانند آلزایمر گردد وجود رادیکال‌های آزاد در بدن می باشد. ترکیبات موجود در زعفران مانند کروسین و سافرانال باعث افزایش توانایی ذهنی مغز شده و کارکردهای مغزی را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد.

 

بهبود عملکرد دستگاه تنفس 

زعفران دارای خاصیت ضد التهابی می باشد و در رفع خلط درون ریه بسیار موثر است. مصرف زعفران باعث درمان التهاب های داخل ریه شده و دستگاه تنفسی را در برابر مبتلا شدن به آسم و سرماخوردگی محافظت می نماید.

 

کاهش استرس 

طبع گرم زعفران باعث می‌گردد که خاصیت آرام بخشی داشته باشد و به عملکرد بهتر مغز کمک می نماید. مصرف دمنوش زعفران باعث تنظیم مکانیسم های عصبی شده و به کاهش اضطراب و استرس در بدن منجر میگردد.

درمان کبد چرب 

آنتی اکسیدان های موجود در زعفران باعث درمان التهاب های بدن می گردد و از آنجا که خاصیت سم زدایی دارد به دفع مواد زائد از کبد کمک می کند. مصرف زعفران باعث درمان بیماری کبد چرب می شود.

تنظیم هورمون ها 

مصرف زعفران باعث سلامت غدد درون ریز می گردد و از این رو در تنظیم ترشح هورمون ها در بدن بسیار تاثیرگذار است. همچنین مصرف دمنوش زعفران باعث کاهش دردهای دوران قاعدگی شده و در درمان بلوغ  زودرس بسیار موثر می باشد.

 

بهبود عملکرد سلول ها 

وجود رادیکال‌های آزاد در بدن باعث آسیب رسیدن به سلولها می شود مصرف دمنوش زعفران باعث کاهش رادیکال‌های آزاد در بدن شده و به ترمیم سلول های آسیب دیده کمک می نماید. 

همچنین از آنجایی که در ترکیبات زعفران مقدار زیادی پتاسیم و منیزیم وجود دارد منجر به تکثیر بهتر سلول ها می شود. 

افزایش گردش خون 

مصرف زعفران باعث افزایش تولید گلبول های قرمز در بدن می‌شود و به دنبال آن اکسیژن رسانی به بافت های بدن افزایش پیدا می کند، در نتیجه منجر به تقویت و افزایش گردش خون در بدن می گردد.

درمان ریزش مو 

زعفران سرشار از آنتی اکسیدان می باشد و مصرف آن به تقویت فولیکول های مو کمک می نماید. استفاده از زعفران باعث جلوگیری از ریزش مو شده و در درمان طاسی بسیار کمک کننده است. 

 

درمان سرما خوردگی 

در ترکیبات زعفران انواع ویتامین ها به خصوص ویتامین c وجود دارد چه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و خطر مبتلا شده به انواع بیماری مانند سرماخوردگی را کاهش می دهد.

برای درمان سرفه میتوان از دمنوش زعفران کمک گرفت

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مطالب پیشنهادی اول

خوراکی برای کاهش فشار خون

خوراکی برای کاهش فشار خون

عواملی مانند سن بالا، سابقه خانوادگی، نژاد، جنسیت و …. باعث افزایش فشار خون می شود. فشار خون بالا باعث بیماری های قلبی، سکته های مغزی، بیماری های کلیوی و …. می گردد که بسیار خطرناک می باشد.

مطالب پیشنهادی دوم